خبرنگاران ثمره توسعه نظام سلامت در خراسان جنوبی

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، بیرجند - خبرنگاران - بخش قابل توجهی از مدیریت و کنترل بیماری کرونا نتیجه توسعه امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی در سال های اخیر است که ثمرات خود را در شرایط شیوع گسترده این ویروس نشان داد.

خبرنگاران ثمره توسعه نظام سلامت در خراسان جنوبی

اردیبهشت 93 وزارت بهداشت دولت یازدهم برنامه تحول نظام سلامت را با هدف ارتقای زیرساخت های بهداشتی و درمانی، افزایش سطح سلامت و کسب رضایت مندی مردم و با تأکید بر کاهش پرداختی و هزینه های سلامت توسط مردم شروع کرد.

دسترسی عادلانه به خدمات سلامت که همواره یکی از خواسته های به حق بسیاری از مردم به ویژه در مناطق کم برخوردار، مرزی و محروم مانند خراسان جنوبی بوده از اهداف کلان این طرح در نظر گرفته شد.

بیش از 50 درصد بیمارستان های خراسان جنوبی در سال 93 فرسوده بودند همچنین ساکنان مناطق روستایی از بسیاری خدمات بهره مند نبودند که با اجرای طرح تحول سلامت این بیمارستان ها نوسازی و بهسازی شدند و مراکز درمانی و بیمارستان های جدید نیز در استان تاسیس شد.

همچنین تمامی بیمارستان های استان با کمبود شدید نیروی انسانی روبرو بودند که در 7 سال گذشته و به مرور نیروی انسانی متخصص برای تکمیل کادر بیمارستان ها جذب شده است.

رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند اردیبهشت 97 گفت: اگر طرح تحول نظام سلامت نبود شاهد پیشرفت شاخص های سلامت در خراسان جنوبی نبودیم.

کاظم قائمی اضافه کرد: سال 92 تعداد هشت بیمارستان در خراسان جنوبی فعال بود که در سال های اخیر 6 بیمارستان جدید به استان اضافه نموده شد و تعداد بیمارستان ها به 14 مورد رسید.

یکی از اهداف بیمارستان ها تامین سلامت افراد جامعه با حداکثر کیفیت مطلوب است و رضایت بیمار به عنوان یکی از شاخص های کیفیت مراقبت های سلامتی در مراکز درمانی تمامی کشورها به شمار می آید.

شیوع ویروس کرونا از اسفند 98 در خراسان جنوبی به خوبی نشان داد که توجه ویژه دولت به بهداشت و درمان و توسعه نظام سلامت تا چه حد می تواند در مدیریت بیماری و کنترل شرایط بحرانی مانند آنچه که پشت سر گذاشتیم، اثرگذار واقع گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: با شیوع بیماری کرونا در تمامی بیمارستان های استان بخش ایزوله برای بیماران مثبت و مشکوک در نظر گرفته شد.

محمد دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: در مرکز استان نیز بخشی از بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرد و به طور کامل جداسازی شد.

وی اظهار داشت: در این مدت 329 تخت به علاوه 77 تخت مراقبت های ویژه برای بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا در استان آماده و جداسازی شد و این ظرفیت وجود داشت که در صورت احتیاج در کمترین زمان ممکن این تعداد به 750 تخت افزایش پیدا کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند توضیح داد: البته نه تنها تخت های اولیه به طور کامل پر نشد بلکه به 50 درصد هم نرسید و از 329 تخت فقط 143 مورد در اوج موارد بستری استفاده شد.

وی گفت: تجهیزات زیادی برای مبارزه با بیماری کرونا در استان مورد احتیاج بود که بخشی از آن قبلا در قالب طرح تحول سلامت برای بیمارستان ها تهیه شده بود.

وی تاکید نمود: بهسازی و تاسیس اورژانس های بیمارستانی که در شهرستان های قاینات، طبس و فردوس و فضاهای بهداشتی و درمانی تامین شده بود به یاری مقابله با کرونا آمد.

دهقانی اضافه کرد: در قالب طرح تحول سلامت 6 بیمارستان در استان تکمیل و بهره برداری شد که این ظرفیت و تخت های بیمارستانی و تجهیزاتی که قبلا تهیه شده بود، زمینه ساز این شد که در موضوع کرونا با مسئله ای برای بستری بیماران در بیمارستان ها روبرو نشویم.

وی گفت: تعداد تخت های فعال بیمارستان های استان در سال های اخیر از 900 به یک هزار و 500 تخت افزایش یافت که بدون این افزایش حتما برای ارائه خدمت به بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا در استان دچار مشکل می شدیم چه بسا مانند بعضی بیمارستان های داخل و خارج کشور بیماران باید در سالن ها و روی زمین می ماندند.

وی گفت: سرانه تخت به جمعیت در استان خراسان جنوبی بین 2 تا 2.5 است که از میانگین کشوری بالاتر است همچنین ضریب اشغال تخت ها بین 65 تا 70 درصد است که همواره باید 30 درصد تخت ها خالی باشد تا در مواقع ضروری بتوان از آن استفاده کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: تعداد تخت های بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان های استان از 60 مورد قبل از اجرای طرح تحول سلامت به 88 تخت افزایش یاف که 77 تخت ICU برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شد و از برکات توسعه نظام سلامت است.

وی گفت: در کشوری مثل انگلستان به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 6 تخت آی سی یو وجود دارد و میانگین تعداد تخت مراقبت های ویژه در ایران 6.4 به ازای 100 هزار نفر جمعیت است اما به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 10.5 تخت ویژه در خراسان جنوبی وجود دارد که نزدیک به 1.5 تا 2 برابر میانگین کشوری تخت ویژه در استان داریم و جای قدرشناسی دارد.

دهقانی اضافه کرد: در تمامی بیمارستان های استان این امکان وجود داشت که افراد مشکوک به کرونا را جداسازی نموده و در صورت احتیاج بیمار را به مرکز استان اعزام یا در همان بیمارستان بستری نمایند.

وی اظهار داشت: بیمارستان چهار شهرستان سربیشه، درمیان، زیرکوه و سرایان در دولت یازدهم افتتاح شد که در زمان شیوع بیماری کرونا توانستند پیروز عمل نمایند.

وی گفت: در حال حاضر 100 درصد جمعیت مناطق روستایی استان زیر پوشش خدمات بهداشتی هستند و خدمات به صورت فعالانه ارائه می گردد به این صورت که بهورز به در منازل شهفرایندان مراجعه می نماید و نقش موثری در پیشگیری از شیوع کرونا در مناطق روستایی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، کمبود متخصص عفونی را از عمده مسائل استان در حال حاضر برشمرد و گفت: اکنون 2 متخصص در مرکز استان و یک متخصص در شهرستان طبس احتیاج است که موضوع به وزارتخانه اعلام شده است.

وی اضافه کرد: ابتدای شیوع بیماری کرونا یکی از متخصصان عفونی مرکز استان به صورت دستوری به استان دیگری فرستاده شد و اکنون با کمبود متخصص عفونی روبرو ایم و در تخصص های دیگر مسئله ای جدی وجود ندارد.

دهقانی در ارتباط با تجهیزات و امکانات مورد احتیاج بخش های مربوط به کرونا در بیمارستان های استان گفت: در سه ماه گذشته حجم قابل توجهی از تجهیزات و وسایل برای این مراکز جذب شد اما مشکل حادی اکنون وجود ندارد.

وی گفت: دستگاه سی تی اسکن شهرستان فردوس در این مدت وارد و در بیمارستان نصب شد، دستگاه سی تی اسکن طبس احتیاج به تعویض دارد و باید دستگاه جدید جایگزین گردد که پیگیری در این خصوص در دست انجام است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم گفت: تامین بعضی دستگاه ها از قبیل سی تی اسکن و رادیوگرافی و نوسازی تجهیزات از زمان شروع طرح تحول سلامت و سایر برنامه های وزارت بهداشت تا به امروز تاثیر بسزایی در مقابله با مسائل احتمالی مربوط به کرونا داشت.

سید جلال احمدی اظهار داشت: با اجرای این طرح ها شاهد ماندگاری بیشتر پزشکان در شهرستان ها بودیم که برای پایش و درمان بیماران مشکوک به کرونا هم موثر بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر 470 هزار نفر برابر با 65 درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

علی اربابی اضافه کرد: افرادی که هیچ پوشش بیمه ای ندارند، به ویژه بیماران کرونایی فاقد پوشش بیمه که در مراکز درمانی بستری می شوند می توانند به صورت غیرحضوری برای دریافت دفترچه بیمه از سازمان بیمه سلامت اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت برای رفاه حال این افراد و تسهیل در ارائه خدمات بیمه ای به آنان اقدامات خوبی انجام داده است گفت: این افراد می توانند برای دریافت دفترچه بیمه از سازمان بیمه سلامت با ورود به سامانه https://eservices.ihio.gov.ir/isc ثبت نام نموده و از خدمات درمانی مناسب بهره مند شوند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از خدمات بیمه سلامت برای افراد واجد شرایط به صورت رایگان ارائه می گردد گفت: صندوق کارکنان دولت، عشایر و روستایی، سایر اقشار، ایرانیان و بیمه شدگان همگانی از جمله پنج صندوقی است که به اقشار مختلف جامعه خدمات بیمه ای ارایه می نمایند.

استان خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و ابتلا به ویروس کرونا در این استان در هفته های اخیر فرایند کاهشی داشته است.

اغلب موارد مثبت جدید مربوط به نمونه گیری سرپایی بوده که به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، نتیجه بیماریابی فعال است.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز (چهارشنبه) اظهار داشت: تا به امروز 112 هزار و 725 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 50 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 6783 نفر رسید.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور اضافه کرد: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (24 اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی 1958 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور شناسایی شد و با در نظر دریافت موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- 19 در کشور به 112 هزار و 725 نفر رسید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ثمره توسعه نظام سلامت در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ثمره توسعه نظام سلامت در خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید