درباره سلامت مردم شوخی نداریم ، بازگشایی ها به معنای عادی سازی نیست

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو اطلاع داد و تاکید نمود در خصوص سلامت مردم با هیچکس شوخی نخواهیم کرد و اقدامات به شکل قاطع انجام خواهد شد.

درباره سلامت مردم شوخی نداریم ، بازگشایی ها به معنای عادی سازی نیست

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی با بیان اینکه در خصوص استفاده عمومی از ماسک هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد، گفت: بویژه در محیط های باز الزام و اجباری برای زدن ماسک نیست اما، با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی یک موضوع ناگزیر و حتمی است که به دنبال بازگشایی ها وجود دارد، مصوبه جدید این است که مردم ملزم به استفاده از ماسک بوده و در ورودی متروها در ایستگاه ها تا حد امکان ماسک با قیمت مناسب و اندکی سوبسید در اختیار مردم قرار گیرد.

وی همچنین گفت: استفاده از ماسک خانگی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار کم تر است؛ حتی در کشورهای آسیای جنوب شرقی بعضا 30 تا 40 درصد ماسک های مورد استفاده خانگی است. مردم می توانند با آموزش هایی که به وسیله صدا و سیما ارایه شده، اقدام به فراوری و مصرف آن نمایند.

بازگشایی ها به معنای عادی سازی نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فرایند بازگشایی ها در کشور، تاکید نمود: دو اشتباه اکنون مشاهده می گردد که توسط کسبه و افراد قلیلی از مردم به وجود آمده است. تجمعات در انواع پاساژها یکی از این موارد است؛ ما مدرسه ها و دانشگاه ها را بسته نگه نداشتیم که تعدادی از هموطنان در پاساژها، پارک ها و فضاهای گردشگری قدم بزنند. اکنون در یکی از شهرهای عظیم یکی از مسائل مان آواز خوانی در زیر یک پل است. بازگشایی ها به معنای عادی سازی نیست، اکنون عظیمترین آفت مقابله با کرونا در کشور ما عادی سازی و این تصور غلط است که اگر مغازه ای باز شده حتما شرایط عادی است. با اختیاری که به ستاد مقابله با کرونا داده شده و رئیس جمهور نیز آن را تفویض کردند اگر ببینیم در بعضی موارد واکنش افراد نامناسب بوده و موجب انتشار ویروس کووید 19 خواهد شد، حتما در تصمیمات گذشته خود بازنگری خواهیم کرد.

فرایند نزولی واضح در میزان موارد بستری و مرگ ناشی از کرونا

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص فرایند کشوری کروناویروس، توضیح داد: میانگین کشوری بر اساس فرایند بستری که شاخص مهمی است و هم از نظر موارد مرگ و میر فرایند نزولی واضحی را نشان می دهد. البته در بعضی استان ها از جمله خوزستان و آذربایجان شرقی، اپیدمی بیماری دیرتر شروع شده و دیرتر هم به پیک می رسند و اکنون فرایند صعودی دارند. توجه کنید که فرایندهای صعودی ما شدید نیست و تحت کنترل است ولی هر مرگ یا بستری و هر یک بیمار اضافه می تواند زنگ خطر را به صدا درآورد.

وی درباره فراگیری کرونا در سطح جهان اظهار داشت: اکنون یک سوم موارد ابتلا مربوط به آمریکا بوده و 33 درصد مبتلایان و 25 درصد مرگ و میر به این کشور اختصاص دارد. پس از این کشور، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رتبه های بعدی هستند. آمار ابتلا در کشور ترکیه نیز اکنون به حدود 98 هزار مورد رسیده است و پیش بینی می کنیم بعضی کشورها مانند روسیه و برزیل از نظر ابتلا از ما جلوتر فرایند.

وی اضافه نمود: ایران اکنون 3.25 درصد کیس ها در جهان را به خود اختصاص می دهند. علی رغم اسفند ماه، با تسلطی که سیستم بهداشت و درمان کشور نسبت به روزهای اول به دست آورد، موارد مرگ و میر روز به روز در حال کمتر شدن است. بر این اساس می توان گفت در آخر اردیبهشت ماه موارد مرگ و میر نسبت به قله نمودار، 70 درصد و موارد بستری نیز 53 درصد کاهش می یابد.

127 شهرستان طی دو هفته گذشته مرگ ناشی از کرونا نداشتند

حریرچی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، در خصوص شرایط سفید بعضی استان ها، ادامه داد: ما استان ها و شهرستان های کشور را تقسیم بندی کردیم. 116 شهرستان به طور متوسط صفر و یا یک بستری در هر روز طی دو هفته گذشته داشتند. همچنین 127 شهر دو بستری به طور متوسط در روز داشتند، 74 شهر نیز سه بستری در روز داشتند و... . در استان های کشور تناوب های مختلف مشاهده می گردد، حتی در داخل خود استان نیز تفاوت هایی وجود دارد به طور مثال شهر آران و بیدگل در استان اصفهان قله بیماری در نمودار را چند هفته گذشته رد نموده؛ در حالی که نمودار استان اصفهان رو به بالا است. بر این اساس 116 شهرستان انتخاب شده اند که از نظر ما سفید هستند. بر اساس آنالیز های انجام شده 127 شهرستان نیز در طی دو هفته گذشته گزارشی از موارد مرگ نداشتند. ما بر این اساس هر چهار روز یکبار تجدید نظر می کنیم ، اکنون 116 شهرستان شرایط سفید و 134 شهرستان در شرایط زرد قرار دارند.

وی اضافه نمود: در شهرستان هایی که سفید هستند به تدریج بازگشایی ها افزایش خواهد یافت به شرط اینکه همچنان در محدوده سفید قرار داشته باشند. این تصمیمات پویا است و هر چند روز یکبار ممکن است تغییر کند؛ بنابراین این یک مانور تمرینی است. البته قدم اول را از مساجد و نماز جماعت در این نقاط با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری مناسب شروع می کنیم. فعلا برای مراسم ها و سخنرانی های عمومی چندصد نفره به هیچ عنوان اجازه ای نخواهیم داد. همزمان با پیشروی ها شرایط را می سنجیم.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: اکنون احساس می کنیم در بازگشایی های فضاهای سبز بعضی آزاد سازی ها مناسب نبوده؛ چون موارد بهداشتی رعایت نمی گردد. در یکی از بازارهای شهرستان ها 71 مورد جدید بیماری شناسایی کردیم و این موضوعات می تواند سبب تجدید نظر شوند. نباید فراموش کنید در خصوص سلامت مردم با هیچکس شوخی نخواهیم کرد و اقدامات به شکل قاطع انجام خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین

به "درباره سلامت مردم شوخی نداریم ، بازگشایی ها به معنای عادی سازی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره سلامت مردم شوخی نداریم ، بازگشایی ها به معنای عادی سازی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید