آشنایی با بیرجند، بروجرد و بجنورد

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، دیگر بیرجند، بروجرد و بجنورد را اشتباه نگیرید

شاید برای شما پیش آمده باشد که به علت شباهت آوایی برخی از نام ها دچار اشتباه شوید. حتما نام شهرهای بیرجند، بروجرد و بجنورد را بارها شنیده اید. این شهرها به علت داشتن واج آرایی نزدیک به هم غالبا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. یکی از راه ها برای جلوگیری از این اشتباهات زبانی، آشنایی با این شهرها است. به همین علت بهتر است که یک بار برای همواره با سه شهر بیرجند، بروجرد و بجنورد آشنا شوید، تا دوباره در تشخیص آن ها دچار اشتباه نشوید. در این پست از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم ویژگی ها و مشخصات این سه شهر را با شما به اشتراک بگذاریم.

آشنایی با بیرجند، بروجرد و بجنورد

بیرجند کجاست؟

بعضی از مردم با شنیدن نام بیرجند، می خواهند بدانند که بیرجند در کدام استان نهاده شده است. اگر به شرقی ترین استان ایران، یعنی خراسان جنوبی سفر کنید خود را در مرکز این استان، شهر بیرجند خواهید دید. شهر بیرجند دوران های تاریخی بسیاری را از سرگذرانده است. گفته شده که شهر بیرجند را زرتشتیان در دوران ساسانیان ساخته اند، به همین علت این شهر دارای بناهای تاریخی بسیاری است که جزو جاذبه های گردشگری بیرجند محسوب می شوند.

اگر می خواهید برای اولین بار به بیرجند سفر کنید، باید بدانید که سردترین شب ها در زمستان ها و داغ ترین روزها در تابستان های این شهر در انتظار شما خواهد بود، چرا که بیرجند آب و هوایی بیابانی و نیمه بیابانی دارد. رشته کوه های بسیاری این شهر را محاصره نموده اند. همین رشته کوه ها تبدیل به بندهایی شده اند که علاوه بر ذخیره آب، به اسم جاذبه گردشگری هم شناخته می شوند.

تاریخچه شهر بیرجند

همانطور که گفتیم، بیرجند دوره های تاریخی بسیاری را از سر گذرانده است. هنگامی که زرتشتیان یزدی و کرمانی از حاشیه های بیابانی و کویری برای رسیدن به خراسان شمالی عبور می کردند، این منطقه را برای استراحت انتخاب کردند. تبدیل شدن این منطقه به اتراق گاه مسافران، به مرور سبب شد که این منطقه بیابانی تبدیل به شهری آباد شود.

یکی از محققان برجسته قاجاری به نام حاج زین العابدین شیروانی می گوید که بیرجند یکی از شانزده ولایت قهستان بوده است. نام این شهر در واقع بیرگند یا برکند بوده است. بیر در زبان کوردی کرمانجی به معنای نصف و کند معنای شهر یا مکان را می دهد. بیرجند در دوران صفویه به علت سکونت خاندان امیریه مورد توجه نهاده شد.

جالب است بدانید شهر بیرجند اولین شهری در ایران بود که سیستم آبرسانی برای آن راه اندازی شد. بعبارتی این شهر قبل از تهران از لوله کشی آب برخوردار شد. آب شهر بیرجند شور و از طعم نامطبوعی برخوردار بود، به همین علت در دوران قاجار اولین بنگاه موقوفه آبرسانی برای این شهر به وسیله خیرین شهر و با یاری ابراهیم خان علم راه اندازی شد. لوله های چدنی از هندوستان و انگلستان خریداری شد و آب شیرین قنات به صورت لوله کشی شده در اختیار مردمان این شهر نهاده شد.

جاذبه های تماشای شهر بیرجند

همانطور که گفته شد شهر بیرجند از دوران قبل از اسلام وجود داشته و دوره های تاریخی بسیاری را به خود دیده است. به همین علت آثار و بناهای تاریخی بسیاری در شهر بیرجند وجود دارد. از بناهای تاریخی این شهر می توان به مدرسه شوکتیه اشاره نمود.

این مدرسه سومین مدرسه آموزشی بعد از دارالفنون و رشدیه تبریز به شمار میرود. علاوه بر این، ارگ کلاه فرنگی، عمارت اکبریه، باغ منظریه و قلعه بیرجند را می توان به اسم بعضی از تماشای های شهر بیرجند نام برد. بعلاوه بندهای دره، النگ، ژرف و امیرشاه جزو جاذبه های طبیعت گردی این منطقه محسوب می شود.

بجنورد کجاست؟

شهر بجنورد در استان خراسان شمالی واقع شده است. کوه های کپه داغ، آلاداغ و البرز از شمال، جنوب و شرق این شهر را محاصره نموده اند. به علت مجاورت بجنورد با ارتفاعات، این منطقه دارای آب و هوای مطبوع و خنکی است. از طرفی دیگر، نزدیکی شهر بجنورد به استان مازندران سبب شده که این منطقه از سرسبزی چشم نوازی برخوردار باشد. البته زمستان های بجنورد، سرمای زیادی را به همراه خود به شهر می آورد.

پیشینه تاریخی بجنورد

شهر بجنورد که در حال حاضر مرکز استان خراسان شمالی است، در اوایل سده دوم هجری بخشی از شهرهای حکومت طاهریان بوده است. گفته شده که تولی خان که از امیران ایل شادلو بود، در سال 1100 ق، شهر بجنورد را بنا کرد. این شهر در اثر شورش های داخلی در آن دوران آسیب دید و سپس به وسیله بازماندگان تولی خان بازسازی شد.

البته، منابع تاریخی می گویند که قبل از ظهور و بروز شهر بجنورد، منطقه ای به نام جرمگان وجود داشته است. این منطقه طی حملات مغولان از بین رفته و تنها تپه ای باستانی به نام چرمغان به جای مانده که اکنون بقایای آن در شهر بجنورد دیده می شود.

شهر بجنورد در گویش مردمان این منطقه بُژنُرد تلفظ می شود. گفته شده که نام بجنورد از بیژن گِرد یا بیژن یورد آمده است. بیژن گِرد به معنای ساخته شده به دست بیژن است. جالب است بدانید که شهر بیژن گرد در حکایت بیژن و منیژه ی شاهنامه هم آمده است.

جاذبه های گردشگری بجنورد

شهر بجنورد یادگار دوران ماد ها است، به طوری که آثار تاریخی از دوران پارینه سنگی چهارم در این شهر کشف شده است. عمارت مفخم، گردشگاه بش قارداش، گردشگاه بابا امان، کوشک باغ علی، خانه بانک ملی، حسینیه جاجرمی ها، آتشکده اسپاخو و عمارت آیینه خانه مفخم جزو بناهای تاریخی شهر بجنور محسوب می شود. بسیاری از مسافران می توانند از جاذبه های طبیعت گردی این شهر مانند دریاچه سد شیرین، طبیعت باغ دره و بند خاکی عبدل آباد تماشا نمایند.

بروجرد کجاست؟

اگر در فصل تابستان قصد سفر دارید، بروجرد انتخاب مناسبی است. شهر بروجرد در استان لرستان واقع شده و در غرب ایران واقع شده است. مجاورت بروجرد با رشته کوه های زاگرس، آب و هوای کوهستانی و مطبوعی به این شهر داده است.

البته، شهرهای نزدیک به بروجرد مانند نهاوند، ملایر و خرم آباد تاثیر بسزایی در مطلوب شدن آب و هوای این شهر داشته اند، به طوریکه تابستان های شهر بروجرد، خبری از گرمای طاقت فرسا نیست.

سرسبزی بروجرد آن را به یکی از برترین منطقه ها طبیعت گردی تبدیل نموده است. یکی از ویژگی های شاخص و خصوصیات اخلاقی مردم بروجرد ساده زیستی و مهمان نوازی آنها است. به محض ورود به بروجرد، به خونگرمی مردم این شهر پی خواهید برد.

تاریخچه شهر بروجرد

در دوران مادها شهری از منطقه پهله به یادگار مانده است. شهر بروجرد با وجود تپه های باستانی بسیاری قدمتش به دوران پیش از تاریخ باز می شود. تپه ای به نام قرق که به دوران مس بازمی شود، از مهمترین تپه های باستانی بروجرد است.

البته، طبیعی است که برای نام این شهر تاریخی روایت های بسیاری وجود داشته باشد. موثق ترین روایت از نام گذاری بروجرد به روایتی برمی شود که یزدگرد پس از شکست خوردن به شهری پناه می برد. پیروان یزگرد بر گرد او جمع می شوند که آن منطقه به بروگرد معروف و به مرور زمان بروجرد می شود.

جاهای تماشای بروجرد کجاست

شهر تاریخی بروجرد بناهای تاریخی بسیاری دارد. از مهمترین بناهای تاریخی بروجرد می توان به مسجد جامع بروجرد، خانه طباطبایی ها (موزه اسناد شناسی)، پل قلعه حاتم، گلدشت بروجرد، روستای کرکی خان، خانه مصری بروجرد، ارگ بروجرد، تپه چغا و تنگه کپرگه اشاره نمود.

بسیاری از گردشگران نمی دانند که سوغات بروجرد چیست؟ صنایع دستی ورشو و حلوا ارده از معروف ترین سوغات بروجرد به حساب می آیند. جالب است بدانید که تاریخچه صنایع دستی ورشو به دوران قاجار بازمی شود.

طاهره یلفانی

  • ارزانترین هتل های استانبول
  • برترین هتل های 5 ستاره کوش آداسی
  • شهرهای هوشمند دنیا را بشناسید

Set your Author Custom HTML Tab Content on your Profile page

منبع: فلای تودی

به "آشنایی با بیرجند، بروجرد و بجنورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بیرجند، بروجرد و بجنورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید