ظریف: حسن نیت ایران در گزارش های آژانس تعیین شد، حالا نوبت آمریکاست

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران قبلاً حسن نیت خود را در برجام ثابت نموده است و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این گفته را تأیید می نماید، اظهار داشت که اکنون نوبت آمریکاست که به تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 عمل کند.

ظریف: حسن نیت ایران در گزارش های آژانس تعیین شد، حالا نوبت آمریکاست

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ مقاله های تخصصی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اظهارات جو بایدن و مقامات منصوب شده از سوی وی که در صورت تأیید نهایی پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا به عنوان اعضای دولت آینده این کشور وارد کاخ سفید خواهند شد، تأکید کرد که ایران از قبل حسن نیت خود در قبال توافق هسته ای موسوم به برجام را ثابت نموده است و اکنون نوبت آمریکاست که چنین کاری را انجام دهد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی وبلاگ مقاله های تخصصی بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی وبلاگ مقاله های تخصصی بخوانید. (کلیک کنید)

ظریف روز پنج شنبه در پیامی توئیتری بیان کرد: ایران حسن نیت خود را در 15 گزارش منتشرشده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت نموده است. دولت بایدن نیز باید این کار را با پایبندی کامل به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و متوقف کردن جنگ مالی علیه ایرانیان انجام دهد، در این صورت ایران اقدامات تقابلی خود ذیل برجام را باز خواهد گرداند.

جو بایدن که از سوی رسانه های آمریکایی به عنوان پیروز انتخابات و رئیس جمهور آینده آمریکا معرفی شده است و همچنین اعضای تیم سیاست خارجی اش از جمله تونی بلینکن وزیر خارجه پیشنهادی قبل و بعد از انتخابات تأکید نموده اند که بازگشت آمریکا به برجام در دولت بایدن منوط به این است که ایران به تعهدات هسته ای خود ذیل برجام بازگردد.

این در حالی است که ایران حتی یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های یکجانبه اقدامی در راستای کاهش تعهدات هسته ای خود ذیل برجام انجام نداده بود و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش های متوالی پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را تأیید نموده بود.

اما در نهایت اصرار آمریکا بر اجرای سیاست موسوم به فشار حداکثری و کوتاهی های مکرر طرف های اروپایی برجام در عمل به تعهدات برجامی خود باعث شد که ایران نیز درست یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تصمیمات تازه ای را برای ایجاد توازن در برجام اتخاذ کند.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای این وعده ها و تعهدات، در بیانیه ای بیان کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، بعضی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد نمود.

در ادامه ایران طی پنج مرحله با فواصل 60روزه اقدام به کاهش تعهدات هسته ای خود ذیل برجام کرد و بین این مراحل به طرف های اروپایی بیان کرد که اگر آنها به تعهدات خود ذیل برجام عمل نمایند، ایران آمادگی دارد که برای بازگشت به تعهدات هسته ای خود ذیل برجام با آنها مذاکره کند.

در پی تداوم بی اعتنایی طرف های اروپایی برجام به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه 15 دی ماه 1398 در بیانیه ای بیان کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می گذارد، بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست و من بعد برنامه هسته ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه نیز تأکید شد که همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت برطرف تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

.+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ظریف: حسن نیت ایران در گزارش های آژانس تعیین شد، حالا نوبت آمریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: حسن نیت ایران در گزارش های آژانس تعیین شد، حالا نوبت آمریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید