واکسن واژه سال دنیا شد

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، به تبعیت از فرهنگ لغت آکسفورد، لغتنامه مریام-وبستر نیز کلمه واکسن را به عنوان واژه سال 2021 انتخاب کرد.

واکسن واژه سال دنیا شد

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ان پی آر، لغتنامه مریام-وبستر که سال گذشته لغت همه گیر (Pandemic) را به عنوان واژه سال انتخاب نموده بود، سال جاری برای توصیف هر چه دقیق تر 12 ماهی که پشت سرگذاشتیم، این عنوان را به واژه واکسن (vaccine) اعطا کرد.

پیتر سوکولوسکی (Peter Sokolowski) ویراستار این لغتنامه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: کلمه واکسن هر روز از سال 2021 در داده های ما جایگاه فوق العاده بالایی داشت. این کلمه دو داستان متفاوت را روایت می نماید، یکی جنبه علمی مساله که به سرعت بالای ابداع واکسن ها مربوط است و دیگری بحث های مربوط به جنبه سیاسی آن. واکسن کلمه ای است که دو داستان بزرگ را در دل خود دارد.

بنابر آمار اعلام شده، اندازه جست وجوی کلمه واکسن در لغتنامه وبستر سال جاری در مقایسه با سال 2020، ششصدویک درصد و در مقایسه با سال 2019 یک هزار و چهل درصد افزایش یافته است.

بازار واژه واکسن این روز ها در بین فرهنگ لغت ها حسابی داغ است. همین ماه گذشته، واژه نگاران فرهنگ لغت آکسفورد کلمه Vax را که واژه اختصاری برای اشاره به واکسن یا واکسن زدن است، به عنوان واژه سال 2021 این فرهنگ لغت انتخاب کردند.

به گزارش ایرنا، سازمان بهداشت دنیای آدینه شب (5 آذر) واژه یونانی اومیکرون را برای اشاره به سویه تازه کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شده، برگزید. کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت بالای اومیکرون هستند چرا که دارای مجموعه ای غیرعادی از جهش ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه ها دارد.

اومیکرون به طور بالقوه مسری تر از دیگر سویه های پیشین کروناست؛ به گفته بعضی کارشناسان، شدت سرایت این سویه ویروس کرونا نسبت به سویه دلتا پنج برابر بیشتر است.

کارشناسان و تحلیلگران معتقدند ظهور سویه اومیکرون حاصل رویکرد بی عدالتی و نابرابری در توزیع واکسن کرونا در سطح دنیا و احتکار واکسن از سوی بعضی کشور های ثروتمند است. درحالی که بسیاری از کشور های فقیر و کم برخوردار از کمبود واکسن کرونا رنج می برند، بسیاری از کشور های ثروتمند کارزار تزریق دز سوم واکسن کرونا را کلید زده و یا حتی مازاد واکسن های خود را دور ریخته اند.

منبع: فرارو

به "واکسن واژه سال دنیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن واژه سال دنیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید