با تغییر ذائقه تقاضا در دوره کرونا، باید سازوکار خریدهای اینترنتی تقویت گردد

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به تغییر ذائقه بازار در دوره شیوع کرونا، گفت: یکی از نیازهای حال و آینده مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا، فراهم شدن زمینه مساعد برای خریدهای اینترنتی است و برای یاری به جامعه و بازار باید سازوکار خریدهای اینترنتی را تقویت کنیم.

با تغییر ذائقه تقاضا در دوره کرونا، باید سازوکار خریدهای اینترنتی تقویت گردد

کیوان کاشفی اضافه نمود: اثرات شیوع کرونا بر اقتصاد ایران و جهان ادامه دارد است و تقاضای فیزیکی اصناف به ناچار نسبت به قبل کاهش می یابد این در حالی است که فروش اینترنتی اصناف هنوز به صندلی مطلوب نرسیده و در بعضی استان ها مانند استان کرمانشاه ضعیف است که باید با متصل کردن فروشگاه های استان به فروشگاه های اینترنتی، زمینه فعالیت مجازی آنها نیز فراهم آید.

او توضیح داد: جهش شگفت انگیز درفروش های اینترنتی یکی از شاخص های بسیار برجسته عصر حاضر است که از مرحله اول شیوع ویروس کرونا آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد؛ در آینده نیز این شرایط همچنان ادامه خواهد داشت و کسب وکارها به صورت اینترنتی توسعه پیدا می نمایند تا با طرف تقاضا همراه شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه اظهار کرد: فرهنگ استفاده از خریدهای اینترنتی نیز در جهان توسعه پیدا می نماید و این نوع خرید در میان مردم رواج می یابد و همه کسب وکارها هم باید به این سمت روی بیاروند و سازوکارهای لازم برای فروش های اینترنتی را فراهم نمایند.

دوران شوک مالی را طی کردیم

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه با اعلام اینکه در کل جهان سه مرحله در حوزه مالی پس از شیوع کرونا خواهیم داشت، گفت: مرحله اول آنکه از بهمن سال 98 آغاز شده و اوج آن در اسفند 98 و فروردین 99 بود و از 20 روز قبل به اتمام رسیده است؛ یعنی ما در چند ماه گذشته دو شوک عظیم را پشت سر گذاشته ایم.

کاشفی اضافه نمود: کرونا با توجه به اینکه بیماری ناشناخته ای بود انتقادی هم از این نظر به سازمان بهداشت جهانی وارد شد که باید هشدارهای لازم را دراین ارتباط به همه کشورها می داد تا تبعات آن کاهش می یافت.

او اضافه نمود: از سوی دیگر سرعت جهش و نوع خاص این ویروس برای جهان بی سابقه بود و این مسائل موجب شد که کسب وکارهای زیادی تعطیل گردد و خسارات سنگین مالی و بیکاری به کشورهای زیادی وارد گردد و ایران و استان کرمانشاه نیز به تبع دچار خسارت شد.

رئیس اتاق کرمانشاه گفت: با توجه به تبعات سنگین مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و به دلیل بالا بودن تعداد مبتلایان، دولت ها به ناچار قوانین سخت و بازدارنده ای برای مهار و کنترل این بیماری اعمال کردند.

گردشگری بیشترین زیان ها را از کرونا دید

عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: ضربه ها و خساراتی که کرونا بر جهان وارد نموده در حوزه های مختلف، متفاوت بوده به طوری که بیشترین خسارت را بر حوزه خدمات گردشگری ازجمله هتل ها، رستوران ها، حمل ونقل بخصوص در خطوط هوایی وارد کرد و خسارات این حوزه سنگین بود.

کاشفی اضافه نمود: این شرایط به کشورهایی که اقتصاد آنها بر پایه گردشگری و خدمات بود خسارات بیشتری وارد کرد. حدود 50 تا 60 درصد کشورهای جهان مالی بر پایه خدمات و گردشگری دارند و این موضوع باعث شد که تعداد بیکاران در این کشورها افزایش یابد.

او اضافه نمود: گردشگری استان کرمانشاه نیز با شیوع کرونا آسیب های زیادی دیده بخصوص در حوزه طبیعت گردی و رویدادها که باید این خسارات را جبران کنیم.

این فعال مالی اظهار کرد: در ایران هم از زمان شیوع کرونا در اسفندماه تا به امروز در طول سه ماه حدود 800 هزار نفر بیکار شدند و در استان کرمانشاه نیز بر اساس آمارهای غیررسمی حدود 25 هزار نفر و آمارهای رسمی هم 12 هزار نفر بیکار ثبت شد.

کسب وکارها به بودن کرونا عادت نمایند

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه مرحله دوم تبعات مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا که اکنون در این مرحله قرار داریم مرحله مهار بیماری است، گفت: جهان مرحله ترس و شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا را پشت سر گذاشته و پس از شناخت این ویروس دولت ها وارد مرحله مقابله با این ویروس شده اند.

کاشفی اضافه نمود: دولت ها در این مرحله با رعایت شیوه نامه ها و پروتکل ها اغلب کسب وکارها را آزاد کردند اما ضوابط و مقرراتی برای باز کردن این کسب وکارها گذاشته اند. بعضی از کسب وکارها ازجمله در مرزها و پروازهای بین المللی هنوز تعطیل هستند که امیدوارم تا 2 ماه آینده این موارد هم باز شوند.

او اظهار کرد: در دوره مدیریت و تثبیت بیماری کرونا، بخش زیادی از بیکاران با فعالیت مجدد واحدهای فراوریی و کسب وکارها دوباره به سرکار بازمی گردند و در ایران نیز باوجود تنگناهای مالی، سیاست گذاری ها به سمت آزاد شدن فعالیت های اقتصاد است.

کاشفی ادامه داد: پیش بینی می گردد این مرحله نسبت به مرحله قبل طولانی تر باشد یعنی اینکه حدود 6 ماه تا یک سال طول بکشد و ازاین رو کسب وکارها باید به بودن کرونا عادت نمایند و با فعالیت مالی ضرر و زیان های ناشی از شیوع کرونا را جبران نمایند.

رفتار مردم در حوزه مصرف تغییر می نماید

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: مرحله سوم تبعات مالی کرونا زمانی است که واکسن این بیماری فراوری گردد و اکنون نیز قضاوت در خصوص این مرحله زود است اما پیش بینی می گردد اخلاق و رفتار مردم در این مرحله به نسبت قبل تغییر می نماید و متفاوت خواهد بود.

به گفته او، این تفاوت ها در حوزه صادرات، فراوری و مصرف متفاوت است.

کاشفی اضافه نمود: در این مرحله از شیوع کرونا به اعتقاد بنده در ایران مدیریت خوبی و منطقی در زمینه مهار و کنترل بیماری کرونا باوجود همه تنگناها اتخاذ شد و در حوزه درمان دولت پیروز عمل کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "با تغییر ذائقه تقاضا در دوره کرونا، باید سازوکار خریدهای اینترنتی تقویت گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تغییر ذائقه تقاضا در دوره کرونا، باید سازوکار خریدهای اینترنتی تقویت گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید