ضرورت عبور از خام فروشی در صورت لغو تحریم ها ، درآمد های نفتی خرج زیر ساخت ها شود نه بودجه عمومی

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: حرکت به سمت تولید فرآورده های نهایی مهمترین سیاستی است که دولت بعد از لغو تحریم ها باید در دستور کار خود قرار دهد.

ضرورت عبور از خام فروشی در صورت لغو تحریم ها ، درآمد های نفتی خرج زیر ساخت ها شود نه بودجه عمومی

گروه مالی وبلاگ مقاله های تخصصی، لغو تحریم ها که اولین نشانه آن در تسهیل و افزایش فروش نفت ایران به خریداران است شرایط متفاوتی را نسبت به دوسه سال گذشته که تحریم ها با شدت بیشتری اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده بود به روی کشور می گشاید. شرایطی که ایران با سهولت بیشتری نفت خود را به فروش می رساند. اما موضوع عبور از خام فروشی نفت که یک هدف بلند مدت در اقتصاد ایران است در این بین چه می شود؟ سرنوشت درآمد های نهایی و رشد تولید و صادرات فرآورده ها بعد از لغو تحریم ها چه خواهد شد؟ فعال مالی و عضو اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با دانشجو به این موارد پرداخته است.

حمید رضا صالحی؛ عضو اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن ایران و فعال مالی در مصاحبه با دانشجو در خصوص احتمال لغو تحریم ها و بازگشت ایران به عرصه فروش بیشتر نفت گفت: در صورتی که با لغو تحریم ها، فروش نفت برای ایران بیش از پیش مهیا شود، یعنی نگرانی بابت تحریم ها و جرایم آمریکا از خرید نفت ایران وجود نداشته باشد آن زمان شاهد بازگشت خریداران سنتی نفت ایران و احیای خرید های دوباره نفت خواهیم بود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: خریداران سنتی نفت ایران با لغو تحریم ها یک بار دیگر بازار های نفتی را به ایران بازمی گردانند، هر چند به دلیل ایجاد تغییراتی در پالایشگاه ها و به روز کردن دوباره پالایشگاه ها با نفت ایرانی این مساله زمان بر خواهد بود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: یعنی اینگونه نیست که از فردای لغو تحریم ها خریداران نفت به سمت ایران هجوم بیاورند، بلکه تا تنظیم پالایشگاه های مقصد با نفت ایرانی حداقل یک سال زمان در پیش رو خواهیم داشت تا به فروش نرمال نفتی که پیش بینی می شود در زمان غیر تحریمی داشته باشیم برسیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران دراین باره خاطر نشان کرد: اگر توافق با آمریکا و سایر اعضای مذاکرات هسته ای در سال 2022 محقق شود ایران در شرایط عادی می تواند حداقل 1 میلیون و 200 هزار بشکه نفتی که دولت در بودجه فروش آن را اعلام کرده را داشته باشد. البته رقم های بیشتری نسبت به آنچه در لایحه بودجه 1401 پیش بینی شده است می توان به فروش رساند، اما برای ابتدای راه و فروش تک محموله های نفتی به خریداران نفت این رقم به سهولت قابل تحقق است.

عضو اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: بعد از تنظیمات پالایشگاه های خریداران نفت ایرانی در سال 2023 تا 2024 می توان رقم تولید را البته به شرط اینکه در صنعت نفت سرمایه گذاری داشته باشیم، می توان رقم فروش نفت را حتی به بیش از 2 میلیون بشکه در روز افزایش داد که به حد صادرات قبل از تحریم ها نیز برسد یا از آن رقم ها پیشی بگیرد.

فعال مالی در این باره اضافه نمود: حتی رقم فروش نفت را می توان دو برابر کرد، به طوری که در طی سال های آینده رفته رفته شاهد افزایش فروش نفت و رساندن به مرز 4 تا 6 میلیون بشکه در روز باشیم. البته برای رساندن به این نقطه حداقل 3 تا 4 سال زمان نیاز است تا بتوانیم در صادرات نفت مطابق با توانایی های خود تحولاتی صورت دهیم.

حمید رضا صالحی درباره اهمیت عبور از خام فروشی و تبدیل نفت و میعانات به فرآورده نهایی گفت: هر چند در سال های اخیر به دلیل تشدید تحریم ها در موضوع درآمد زایی و عدم فروش نفت سختی های زیادی متحمل شده ایم، اما نباید فراموش کرد با لغو تحریم ها نباید راه گذشته را برای فروش نفت خام طی کنیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: حرکت به سمت تولید فرآورده های نهایی مهمترین سیاستی است که دولت بعد از لغو تحریم ها باید در دستور کار خود قرار دهد. منابع ارزی حاصل از درآمد نفت نباید صرف تامین هزینه های جاری کشور و تامین منابع مالی بودجه شود.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به کشور هایی که درآمد های منابع طبیعی آن ها محلی برای تامین زیر ساخت ها و تامین نیاز های آیندگان است گفت: حتی اگر نفت را به صورت خام بفروشیم، درآمد های دولت باید از محل های غیر تورمی دیگری مثل مالیات تامین شود تا مانند نروژ و کویت که بخش بزرگی از درآمد های حاصل از فروش انرژی خود را در صندوق توسعه ملی خود صرف تامین زیر ساخت ها برای توسعه اقتصاد و پاسخگویی به نیاز آیندگان می کنند، هزینه کنیم. باید در این راستا قدم بگذاریم تا با درآمد های حاصل از فروش نفت و منابع طبیعی کشور که حق یکایک ایرانیان است برای آینده برنامه ریزی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ضرورت عبور از خام فروشی در صورت لغو تحریم ها ، درآمد های نفتی خرج زیر ساخت ها شود نه بودجه عمومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت عبور از خام فروشی در صورت لغو تحریم ها ، درآمد های نفتی خرج زیر ساخت ها شود نه بودجه عمومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید