دراگون صنعت فضا را متحول کرد

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، شب گذشته، ناسا با همکاری شرکت اسپیس ایکس یک پرتاب فضایی تاریخی انجام داد و توانست پس از گذشت نزدیک به 10 سال، دو تن از فضانوردان خود به نام های داگلاس جی. هارلی(Douglas G. Hurley) و روبرت ال. بهنکن (Robert L. Behnken) را از خاک آمریکا به سمت ایستگاه فضایی بین المللی اعزام کند.

دراگون صنعت فضا را متحول کرد

در این پرتاب کپسول دراگون شرکت اسپیس ایکس سوار بر موشک فالکون9 این شرکت به فضا پرتاب شد.

این ماموریت اولین پرتاب سرنشین دار کپسول دراگون بود چرا که این فضاپیما پیش از این ماموریت های بدون سرنشین انجام داده بود و تجهیزات آزمایشگاهی را به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرده بود.

به نوعی می توان گفت دراگون نسبت به فضاپیماهای پیشین ویژگی های خاص خود را دارد. به نوعی که فضانوردان آن یعنی داگلاس جی. هارلی(Douglas G. Hurley) و روبرت ال. بهنکن (Robert L. Behnken) هم نسبت به ویژگی های این فضاپیما اظهار نظراتی جالب داشته اند.

روبرت ال. بهنکن در یک مصاحبه مطبوعاتی در این رابطه گفته بود: شاید رویای هر خلبانی باشد که در یک فضاپیما با برند جدید به فضا رود. من هم به اندازه ای خوش شانس بوده ام که این فرصت را پیدا کرده ام.

این فضانوردان مدت زمان بسیار زیادی را برای پرواز دیشب به آماده سازی پرداختند و شبیه سازی های گوناگونی انجام دادند.

این دو تن، از روزهای اولیه آماده سازی ماموریت با اسپیس ایکس همکاری کردند.

داگلاس هارلی نیز در این رابطه گفت: حداقل پنج یا شش سال پیش بود که ما به شرکت اسپیس ایکس رفتیم و مکانیسم های مختلف کنترلی را ارزیابی کردیم.

ولی نکته قابل تامل اینجاست که همچنان حتی در فضاپیمای پیشرفته و مدرنی چون دراگون، قطعات کنترلی زیادی وجود دارد که سبب می شود فضای کمی برای فضانوردان باقی بماند.

کپسول دراگون به گونه ای طراحی شده که می تواند در تمام مدت زمان پرواز، به صورت اتوماتیک عملیات پرواز را انجام دهد.

این عملیات اتوماتیک شامل اتصال اتوماتیک دراگون به ایستگاه فضایی، جدایی از مدار و فرآیند فرود است.

ولی دراگون قابلیت کنترل دستی هم دارد و در صورت بروز هرگونه خطا فضانوردان می توانند خودشان کنترل دستی فضاپیما را به دست گیرند.

کپسول دراگون قابلیت های منحصر به فردی دارد و برای رسیدن به موفقیت تازه خود آزمایش های متعددی انجام داده است.

یکی از ویژگی های این کپسول سیستم خطای پرتاب(LAS) یا سیستم فرار اضطراری(LES) آن است.

این سیستم در بالای موشک های غول پیکر تعبیه می شود و وظیفه دارد در صورت تشخیص خطر یا انفجار احتمالی، کپسول خدمه را به سرعت از موشک جدا کند تا خطری جان فضانوردان را تهدید نکند.

استقرار سیستم های خطای پرتاب بسیار ضروری است و از زمان برنامه مرکوری و برای پرتاب موشک سترن V به منظور اکتشاف ماه در دهه 1960 و 1970 استفاده می شده است و هم اکنون نیز در پرتاب های موشک روسی سایوز استفاده می شود.

این سیستم را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول یک پوسته محافظ سبک وزن است که کپسول را طی صعود می پوشاند. این پوشش از کپسول در برابر گرما، باد و فشارهای صوتی محافظت می کند.

بخش دوم، برج پرتاب است که بالای محافظ نشسته است. این برج در نوک تیز موشک قرار گرفته است و دارای سه موتور تشخیص خطا در پرتاب و همچنین موتورهای جدا کننده کپسول و کنترل ارتفاع است.

این موتورها در هنگام پرتاب در صورت تشخیص خطری مبنی بر شکست مأموریت، به سرعت فعال می شوند و کپسول، فضانوردان را از بدنه اصلی موشک جدا می کنند.

در نهایت چتر نجات باز می شود و کپسول به سلامت روی زمین فرود می آید.

این ویژگی مهم نشانگر این است که اسپیس ایکس و کپسول دراگون به هدف خود یعنی ارسال ایمن فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضایی گامی مهم برداشته اند.

شرکت اسپیس ایکس توانسته بود در آزمایش چتر نجات کپسول هم 13 آزمایش موفقیت آمیز را سپری کند تا کارآیی سیستم چتر نجات کپسول دراگون(Dragon) را اثبات کند.

این سیستم چتر نجات می تواند دراگون را تنها با استفاده از سه چتر نجات خود با ایمنی کامل فرود آورد.

کپسول دراگون می تواند در هر پرواز خود 7 مسافر را حمل کند.

استفاده از لباس فضایی جدید اسپیس ایکس

در ماموریت دمو-2 لباسی که فضانوردان این ماموریت به تن کردند، یک طراحی جدید در لباس های فضایی است که توسط شرکت اسپیس ایکس تولید شده است.

در تولید این لباس های جدید از فناوری های جدید استفاده شده است. به عنوان مثال، کلاه ایمنی با فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده و دستکش ها به صفحه لمسی حساس هستند.

هدف اصلی این لباس ها محافظت از فضانوردان در برابر زمانی است که در کپسول هوا نیست.

همچنین این لباس ها تضمین می کند که فضانوردان اکسیژن کافی دارند و دمای آنها تنظیم است.

پیوند ارتباطی هوای قابل تنفس از طریق یک کابل مرکزی در صندلی تامین می شود که به لباس متصل است.

این لباس فضایی استارمن(Starman) نامیده شده و یک تکه است.

ولی نکته این لباس ها این است که تنها برای استفاده در داخل فضاپیمای دراگون طراحی شده اند و برای پیاده روی های فضایی مناسب نیستند.

گامی بزرگ برای صنعت فضایی آمریکا

پرتاب موفقیت آمیز دراگون می تواند صنعت هوافضا را دچار تحول کند. این ماموریت مهم بازتاب های گوناگونی در رسانه های معتبر سراسر جهان داشته است.

چرا که با پرتاب دراگون، آمریکا وابستگی خود به روسی ها در اعزام فضانوردان به فضا را از بین می برد. زیرا طی چند سال اخیر فضانوردان آمریکایی سوار بر فضاپیمای سایوز روسیه به فضا می رفتند.

علاوه بر این، ماموریت دمو-2 آغازی برای دوره جدیدی در صنعت فضای تجاری است که در آن شرکت های خصوصی می توانند در آینده بلیط های رفتن به فضا را برای مسافران معمولی به فروش برسانند تا توریستی فضایی رونق پیدا کند.

اسپیس ایکس قصد دارد در آینده ای نه چندان دور، برای توریست های فضا پروازهای مداری انجام دهد.

شبکه سی ان ان در رابطه با این پرتاب نوشت: ناسا و اسپیس ایکس پس از نردیک به یک دهه، فضانوردان را از خاک آمریکا به فضا فرستادند.

شبکه خبری بی بی سی این پرتاب را تاریخ ساز خواند.

در خبر واشنگتن پست آمده است: ایالات متحده فصل جدیدی از ماجراجویی های فضایی را باز کرد.

شبکه فاکس نیوز هم این پرتاب را تاریخی اظهار داشت.

روزنامه گاردین در وب سایت خود به حضور دونالد ترامپ و مایک پنس در محل پرتاب دراگون اشاره کرد و نوشت: این یک همکاری مشترک میان ناسا و یک شرکت خصوصی است.

منبع : ایسنا

منبع: آی تابناک

به "دراگون صنعت فضا را متحول کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دراگون صنعت فضا را متحول کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید