ویژگی های اخلاقی یک مدیر چطور باید باشد؟

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، اگر اخلاق و تناسب و تعادل در امور حاکم گردد می توان انتظار مدیریتی صحیح و اخلاقی را داشت . مدیر باید با توازن در امور و سیاست نتیجه و بهره برداری مناسب بتواند یک سازمان ، یک نهاد وارگان را به خوبی اداره کند می توان پنچ نتیجه را در پیوند با پیچیدگی اخلاقی مدیریتی به توضیح زیر و به آسانی و به طور مستقیم استخراج نمود، در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

ویژگی های اخلاقی یک مدیر چطور باید باشد؟
  • بیشتر تصمیمات اخلاقی، پیامدی گسترده و مدت دار دارند. نتایج تصمیمات و اعمال مدیریتی در نخستین سطح این پیامدها متوقف نمی شوند بلکه، این نتایج به سراسر جامعه تسری پیدا می نماید و همین توسعه و تسری عصاره بحث های اخلاقی می گردد. تصمیمات خارج از کنترل بوده و بنابراین باید قبل از اخذ تصمیم نهایی، آن را به دقت آنالیز کرد. رشوه ها مراحل و فرایندهای دولتی را تغییر می دهند. محصولات ناایمن، زندگی افراد را به مخاطره می افکنند. در این خصوص، احتمال نرسیدن به توافق بسیار ناچیز است؛ بیشتر مردم از پیامدهای گسترده اعمال مدیریتی آگاهی دارند. نرسیدن به توافق ناشی از وجود راهکار های گوناگون، نتایج در هم آمیخته، وقایع نامطمئن و برداشت های شخصی است که فرایند تصمیم منتهی به آن رفتارها را پیچیده می نماید.
  • بیشتر تصمیمات اخلاقی، جایگزین های گوناگون دارند. عموماً تصور می گردد که مسایل اخلاقی مدیریت، در شروع دارای دو جواب هستند- بلی یا خیر- و دیگر هیچ. آیا یک مدیر باید رشوه بدهد یا نه؟ آیا یک کارخانه باید هوا را آلوده کند یا نکند؟ آیا یک شرکت باید محصولات ناایمن فراوری کند یا نکند؟ اگر چه یک چارچوب دوسویه، مسایل اخلاقی را در قالب تقابلی حاد معرفی می نماید، ولی منعکس کننده مسائل مدیریتی نیست. همان طور که در مثال ساده مربوط به پرداخت رشوه به منظور ترخیص کالای وارداتی دقیقاً اشاره شد،باید قبل از اخذ تصمیمات اخلاقی، راهکار های بسیاری را مورد آنالیز قرار داد.
  • بیشتر تصمیمات اخلاقی دارای نتایجی مرکب هستند. عموماً تصور می گردد که مسایل اخلاقی و مدیریت، در تضاد با هزینه های اجتماعی و عواید اقتصادی مستقیماً مقابل این هزینه هایند. غیر مستقیم رشوه ای بده، اما مقدار فروش کالاهای وارد شده را به وسیله تحویل سریع حفظ کن. کمی هوا یا یا آب را آلوده کن، اما از پرداخت هزینه های نصب و فعالیت تجهیزات کنترل آلودگی در امان باش. یک محصول نسبتاً ناایمن را طراحی کن، اما هزینه های نیروی کار و مواد فراوری را کاهش بده. همچون چارچوب دوجوابی، مدل ضد و نقیض ویژه ارزیابی نتایج، مسایل اخلاقی را به گونه ای حاد معرفی می نماید اما به طور دقیق مسائل مدیریتی را بازتاب نمی دهد. تقریباً همراه با تمامی جایگزین ها در انتخاب های اخلاقی، منافع و هزینه های اجتماعی و مخارج و عواید اقتصادی مشاهده می شوند.
  • بیشتر تصمیمات اخلاقی، عواقبی نامعلوم دارند. عموماً تصور می گردد که مسایل اخلاقی مدیریت، فارغ از شک یا خطر هستند و نتیجه هر راهکاری کاملاً معین است. رشوه بده و کالاهای وارد شده را به سرعت دریافت کن. در تجهیزات کنترل آلودگی سرمایه گذاری کن، ضایعات به مقدار x درصد و با صرف y واحد هزینه عملیات کاهش می یابند، یک محصول کاملاً ایمن با صرف هزینه اضافیz دلار برای هر واحد فراوری کن. یک مدل قطعی- یعنی مدلی بدون هرگونه احتمال- فرایند تجزیه و تحلیل را آسان می نماید، اما مسائل مدیریتی را به طور دقیق توضیح نمی دهد. ابداً معین نیست که پیامدهای پیروی از راهکار های پیشنهادی ارائه شده به منظور اجتناب از پرداخت غیر مستقیم رشوه به مقامات گمرکی برزیل چه خواهد بود؛ هم چنین به هیچ وجه معین نیست که پیامدهای عواقب پیروی از بسیاری انتخاب های اخلاقی چیست؟
  • بیشتر تصمیمات اخلاقی، دارای مفاهیم شخصی هستند. عموماً تصور می گردد که مسایل اخلاقی مدیریت، به طور عمده غیر شخصی بوده و ارتباطی به زندگی و موقعیت شغلی مدیران ندارند. بسیاری از مردم بر این باورند که تصمیمات اخلاقی در نگاه اول و در یک عملیات خاص ممکن است سود شرکت را کاهش دهد اما بر حقوق مدیران یا فرصت های ارتقای مقام آنها بی اثر باشند. البته کنترل های مدیریتی به منظور ثبت آثار اقتصادی عملیات و نه کیفیت اخلاقی تصمیماتی که به آن نتایج منجر می گردد ، طراحی می گردد و بیشتر سیستم های انگیزشی بر اساس این کنترل ها ایجاد می گردد. فروش کالاهای وارد شده را در سطح مورد انتظار حفظ کن، زیرا با وجود افزایش ناچیز مخارج به دلیل پرداخت غیر مستقیم رشوه، نتیجه وارسی های سه ماهه مطلوب بوده و افزایش مذکور جبران می گردد. نصب تجهیزات کنترل آلودگی را به تأخیر بینداز، در نتیجه عواید مربوط به سرمایه گذاری اقتصادی صورت گرفته، به درصد برنامه ریزی شده نزدیک خواهد بود.
منبع: الی گشت

به "ویژگی های اخلاقی یک مدیر چطور باید باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های اخلاقی یک مدیر چطور باید باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید