نیروهای حافظ صلح حق استفاده از سلاح در قزاقستان را خواهند داشت

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، استانیسلاو زاس، دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، روز پنجشنبه در مصاحبه با اسپوتنیک به نحوه عملکرد مأموریت حفظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان پرداخت.

نیروهای حافظ صلح حق استفاده از سلاح در قزاقستان را خواهند داشت

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی در پاسخ به این سوال که نیروهای حافظ صلح بر چه اساسی وارد قزاقستان می شوند، گفت:

زمینه اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به جمهوری قزاقستان، مواد 2 و 4 پیمان امنیت جمعی، موافقتنامه فعالیت های حفظ صلح و البته درخواست قاسم ژومارت رئیس جمهور قزاقستان است. این همان چیزی است که مبنای تصمیم سران کشورهای ما برای انجام یک عملیات حفظ صلح بود. ماده دوم معاهده امنیت جمعی به صراحت و واضح بیان می نماید که در صورت تهدید امنیت، ثبات، تمامیت ارضی و حاکمیت یک کشور، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی فوراً برای هماهنگ کردن مواضع خود و اتخاذ و اجرای اقداماتی رایزنی و به این کشور یاری خواهند کرد. این همان اتفاقی است که در قزاقستان رخ داد. حوادثی که اکنون در آنجا رخ می دهد تهدیدی واقعی برای امنیت، ثبات و حتی تمامیت ارضی این کشور است. بنابراین، ما پس از درخواست رئیس جمهور قزاقستان، رایزنی های اضطراری سران کشورها را برگزار نموده و تصمیم مناسبی برای استفاده از پتانسیل حفظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به منظور به حداقل رساندن این تهدیدها گرفته ایم.

درباره مدت زمان حضور نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی نیز گفته شد: ما انتظار داریم که این دوره کوتاه باشد. در تصمیم شورای امنیت جمعی به نظر می رسد برای یک دوره کوتاه حضور خواهیم داشت. اینکه زمان این دوره کوتاه چقدر و برای چند روز یا چند هفته یا بیشتر خواهد بود، همه چیز به پیشرفت اوضاع در قزاقستان و البته به موقعیت رهبری این کشور بستگی دارد. اگر اوضاع تثبیت و بدون یاری همه کشورها شرایط قزاقستان کنترل گردد، البته عملیات انتها می یابد و همه نیروها خارج می شوند.

استانیسلاو زاس درباره نیروهای اعزامی به قزاقستان گفت: به طور معمول، همه کشورهای عضو با نظامیان خود آمادگی را برای مشارکت در عملیات حفظ صلح در قزاقستان اعلام نموده اند و انتقال نیروها از قبل شروع شده است. تیم پیشروی روسیه در حال حاضر در قزاقستان است و انجام وظایف محوله را شروع نموده است و دو سه ساعت دیگر اولین رده از نیروهای حافظ صلح بلاروس آنجا خواهند بود. به تدریج، فکر می کنم، طی روز آدینه، استقرار تمامی واحدهای حافظ صلح تکمیل گردد. تعداد نیروهای حافظ صلح جمعی ممکن است از نظر مقدار متفاوت باشد. در حال حاضر طبق تصمیماتی که گرفته شده حدود 2500 نفر هستند. بر اساس شرایط تصمیمات بعدی را خواهیم گرفت. ما لیست کل واحدها و تشکیلات شامل نیروهای حافظ صلح که در مجموع حدود 3600 نفر است را داریم و در صورت احتیاج، نیروها را در قزاقستان تقویت خواهیم کرد.

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی درباره محل حضور نیروهای حافظ صلح در قزاقستان گفت: این بستگی به تصمیماتی دارد که در محل به وسیله فرمانده این گروه حافظ صلح با همکاری نیروی انتظامی و وزارت دفاع قزاقستان اتخاذ می گردد. درباره وظایف محول شده به آنها، می توان آنها را به دو مورد اصلی تقسیم کرد. اولین مورد حفاظت از مهمترین تأسیسات دولتی و استراتژیک است و دومی یاری به حفظ نظم عمومی تا مردم احساس امنیت نمایند. همه ادعاها مبنی بر اینکه نیروهای ما تظاهرات را متفرق خواهند کرد، درست نیست و چنین اتفاقی نخواهد افتاد. نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی وظایف دیگری دارند. برآورد های بی اساس در خصوص نوعی تهاجم یا چیز دیگری وجود داشته است، یا حتی شایعه اشغال مطرح شده که این ادعاها کاملاً بی فایده است. یاری و حمایت از قزاقستان در این دوره سخت انگیزه اصلی تصمیم شورای امنیت جمعی است. پس از تثبیت شرایط، تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.

از دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی درباره استفاده نیروهای این سازمان از سلاح سوال شد و او گفت: در صورت حمله به تأسیساتی که نیروهای حافظ صلح از آن محافظت می نمایند، از سلاح استفاده خواهد شد. نیروهای نظامی حافظ صلح جمعی حق استفاده از سلاح را در موارد عنوان شده خواهند داشت.

قزاقستان برای چهارمین روز متوالی ناآرام بود. این ناآرامی ها به بهانه افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها شروع شد حال آنکه سازمان پیمان امنیت جمعی می گوید اطلاعات رسیده از این کشور حاکی از آن است که شورش ها از سوی افرادی راهنمایی می گردد که از کشورهای خارجی خط می گیرند و تحت آموزش بیگانگان بوده اند.

روز گذشته، قاسم جومرت توکایف رئیس جمهور قزاقستان بعد از اعلام حالت فوق العاده در این کشور، با استعفای کابینه دولت موافقت کرد. امروز در حالی که خبرها حاکی از حمله به اقامتگاه ریاست جمهوری و تصرف فرودگاه شهر آلماتی از سوی معترضان است، توکایف شخصاً ریاست شورای امنیت ملی را برعهده گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نیروهای حافظ صلح حق استفاده از سلاح در قزاقستان را خواهند داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروهای حافظ صلح حق استفاده از سلاح در قزاقستان را خواهند داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید