آنالیز آخرین شرایط قزاقستان محور گفتگوی رحمان و تاکایف

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، روسای جمهور تاجیکستان و قزاقستان در تماس تلفنی آخرین شرایط این کشور را مورد آنالیز قرار دادند.

آنالیز آخرین شرایط قزاقستان محور گفتگوی رحمان و تاکایف

به گزارش خبرنگار وبلاگ مقاله های تخصصی در دوشنبه، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و قاسم جومارت تاکایف رئیس جمهور قزاقستان در تماس تلفنی با یکدیگر گفت وگو کردند.

تاکایف در بخشی از این تماس تلفنی همتای تاجیک خود را در خصوص شرایط موجود در قزاقستان و اقدامات اجرا شده برای عادی سازی اوضاع آگاه کرد.

رحمان به نوبه خود از کوشش های ریاست جمهوری قزاقستان حمایت و به امکان بازگرداندن ثبات و نظم در این کشور به وسیله گفت وگو، ابراز امیدواری کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان در بخش دیگری آمادگی کشورش را برای مشارکت در سازوکارهای حفظ صلح سازمان پیمان امنتی جمعی طبق تعهدات هم پیمانی خود اظهار داشت.

رحمان در رابطه به اوضاع قزاقستان بعلاوه با رئیس جمهور ازبکستان و نخست وزیر ارمنستان نیز گفت وگوی تلفنی انجام داد.

از تاریخ 14 دی ماه در شهرهای آکتائو و ژانائوزین استان مانگیستائو قزاقستان صدها نفر در پی افزایش قیمت سوخت گاز خودروها دست به تجمعات اعتراضی زدند.

آنها با اعلام مخالفت نسبت به این موضوع، از مقامات قزاقستان خواستند تا نسبت به کاهش قیمت سوخت گاز خودروها که از اول سال تازه میلادی تا 120 تنگه (واحد پول قزاقی) بابت هر لیتر افزایش یافته، اقدام نمایند.

این اعتراضات در روزهای گذشته افزایش یافت و معترضین پیروز شدند در شهر آلماتی بعضی از ساختمانهای دولتی را تصرف نمایند که باعث شده در این کشور شرایط فوق العاده اعلام گردد و بعضی از مقامات دولتی نیز از سمت خود برکنار شدند.

علاوه بر این رئیس جمهور قزاقستان بعلاوه از نیروهای صلح سازمان پیمان امنیت جمعی خواست تا با ورود به این کشور در آرام سازی و حفظ امنیت به نیروهای امنیتی قزاق یاری نمایند که با موافقت این سازمان نهاده شد.

روز گذشته نیروهای از روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان منتقل شدند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "آنالیز آخرین شرایط قزاقستان محور گفتگوی رحمان و تاکایف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز آخرین شرایط قزاقستان محور گفتگوی رحمان و تاکایف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید