سندرم هارد دیسک های پر از فیلم - 7 علت برای اینکه همواره با کمبود فیلم خوب برای تماشا روبرو هستیم!

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی، وقتی هنوز فیلم باز حرفه ای نشده اید، انتخاب فیلم کار بسیار سهل و ساده ای است. در واقع خیلی وقت ها شما اصلا انتخابی انجام نمی دهید، اولین فیلمی که در سایت های دانلود می بینید، دانلود می کنید و می بینید یا یک فیلم از شبکه ماهواره ای می بینید یا از دوستتان می خواهید که چند فیلمی در فلش شما بریزد یا اصلا از vodهای داخلی استفاده می کنید.

سندرم هارد دیسک های پر از فیلم - 7 علت برای اینکه همواره با کمبود فیلم خوب برای تماشا روبرو هستیم!

اما وقتی با دیدن فیلم های متعدد، به درجه بالاتری از فیلم بازی ارتقا پیدا می کنید و مرتب مطالب سینمایی می خوانید و بیشتر کلاسیک های مثلا فهرست 100 تایی imdb را تمام می کنید، به تدریج دچار معضلی به نام انتخاب فیلم می شوید.

بسیاری اوقات این مشکل واقعا وجود ندارد، یعنی هنوز تعداد زیادی فیلم خوب که در سال های اخیر یا دهه های پیش ساخته شده اند، وجود دارند که ندیده اید. هارد دیسک شما هم مملو از فیلم های ندیده خوب است، اما با این وجود در انتخاب فیلم مشکل دارید.

چرا چنین می گردد؟

من خودم فکر کردم که چرا خیلی از ماها این مشکل داریم و به نتایج زیر رسیدم:

1-تعدد بسیار زیاد انتخاب، به صورت متناقض ما را دچار تردید می نماید:

گاهی فکر می کنیم که مثلا وقتی تعداد گزینه های ما به جای 20 - 30 تا به 1000 هزار برسد، کار انتخاب ما خیلی آسان می گردد. اما واقعا این تعدد حق انتخاب کار ما را دشوارتر می نماید. در دهه شصت ما همان معدود فیلم هایی که از دو شبکه تلویزیونی پخش می شد، با دقت بسیار می دیدم و از لابلای فیلم ها کلی نکته درمی آوردیم و به دیالوگ ها و بازی ها خیلی دقت می کردیم. در همان زمان ما به موسیقی های ضبط شده رو کاست ها توجه زیاد می کردیم.

لابد اگر به ما می گفتند که زمانی می رسد که روی یک حافظه فلش می توانید فول آلبوم ده ها هنرمند را ذخیره کنید یا اینکه روزی می رسد که بتوانید هر فیلمی که خواستید را در کمتر از یک ساعت پیدا و دانلود کنید، باور نمی کردیم و فکر می کردیم که اگر آن روز فرا برسد، چه سعادتی به ما رو می نماید.

اما گاهی تعدد حق انتخاب، ما را دچار معضل جدی می نماید.

مثال شخصی عرض می کنم: زمستان سال پیش تصمیم گرفتم که تعداد زیادی فیلم دوبله از کلاسیک ها را یک باره دانلود کنم. حجم اینترنت زیاد و اشتراک پولی چند سایت دانلود را ابتیاع کردم، اما بعد از چند روز متوجه شدم که در حال ورود به گردابی هستم که در آن به جای دانلود فیلم برای دیدنشان، دارم به یک گرآورنده بی فکر فیلم تبدیل می شوم و در این راستا حریص می شوم! پس فرایند را متوقف کردم.

پس سعی کنید که به جا و از روی فکر فیلم دانلود کنید.

2-اینترنتی که ما را ناشکیبا و دچار پرش های مغزی نموده است

فضای شبکه های اجتماعی، امکان تمرکز طولانی را از بیشتر ما گرفته. بیشتر ما توسط شبکه های اجتماعی تلگرام، توییتر و اینستاگرام، معتاد شده ایم. این شبکه های اجتماعی ما را عادت داده اند که مطالب بسیار کوتاه بخوانیم و مدام از یک مطلب به مطلب دیگر در عرض چند ثانیه پرش کنیم. هر بار که مطلب کمی جالبی می بینیم، دوز اندکی از دوپامین در مغز ما ترشح می گردد.

می دانید شبیه چه می ماند؟

در فرنگستان و خوشبختانه مدتی هم در ایران، یک سیستمی برای دریافت مسکن توسط بیماران وجود دارد که در آن دکمه تزریق دوز اندک مسکن را دست بیمار می دهند. هر بار که او احساس درد می نماید، دکمه را می فشارد. با این سیستم، به جای دوز زیاد مسکن که ممکن است عوارض و عادت در بیمار ایجاد نمایند، همان دوزهای اندک متعدد، کار تسکین را انجام می دهند.

حالا فضای وب هم همین طور شده، اما در جهت کاملا منفی اش. ما عادت نموده ایم که دوز های بسیار متعدد مطالب کاملا سطحی بخوانیم و ببینیم.

حالا فیلم ها را در نظر بگیرید. برای لذت بردن بهینه از یک فیلم باید یک ساعت و نیم (دست کم) وقت بگذارید. تا فیلم شخصیت ها و فضا و داستانش را رونمایی کند، دست کم نیمی از فیلم سپری می گردد. غالبا در نیمه دوم فیلم، ما نتیجه صبرمان را دریافت می کنیم و پاداش دریافت می کنیم.

اما آدم های معتاد به وب کجا تاب تحمل 45 دقیقه صبر را دارند؟!

آنها می خواهند سهل الوصول به لذتی برسند که یک تماشاگر مشتاق فیلم می تواند برسد. چنین چیزی غیرممکن است.

همین فرایند لذت جویی در کوتاه مدت، باعث می گردد که ما در زمینه انتخاب فیلم دچار تردید بشویم. از یک سو می دانیم که فیلم ایکس، فیلم تحسین شده خوبی است، اما از یک سو مغز لذت جوی ما به ما تهیب می زند که تماشای این فیلم را بگذار برای وقتی که حال و تمرکزش را داشته باشی و یک چیزی پیدا کند که در همان دقایق اول به صورت تضمینی به لذت برسی!

3- توضیحات و معرفی های بد فیلم ها

برای خودم بسیار پیش آمده که متوجه شده ام که نقد و معرفی شمار قابل توجهی از منتقدهای فیلم اصلا سر و ته ندارد. یعنی بعد از اینکه نقد را خوانده ام، فیلم را دانلود نموده ام و دیده ام فیلمی که نکته خاصی ندارد، تنها به خاطر اینکه منقد مثلا نقد ورایتی را خوانده، فیلمی در اوج معرفی شده.

بدتر از آن توضیحات imdb و سایت های دانلود است که بسیاری اوقات باعث می شوند که ما فیلم های خوب را اصلا دانلود نکنیم و فیلم های بی ارزش را دانلود کنیم تا بی جهت در هارد دیسک های ما جا خوش نمایند.

پیدا کردن کسانی که واقعا فیلم ها را دیده باشند و با سلیقه خوب و بدون لو دادن خط داستانی، فیلم ها را توصیه نمایند، کار آسانی نیست.

4- دوران توصیه های ماشینی

اما بدتر از نقدها و خلاصه های داستانی بد فیلم ها، این توصیه های الگوریتمی سایت های vod ایرانی و فرنگی هستند. گاهی چنان توصیه های بد و نابجایی به ما می نمایند که ما را از دیدن فیلم پشیمان می نمایند.

5- ذخیره های بی نام و نشان فیلم

گاهی هم پیش می آید که واقعا فیلمی را فکرشده دانلود می کنیم و مثلا می گذاریم تا بعد از انتها امتحانات انتهای ترم دانشگاهی ببینیم. اما از آنجا که فراموش می کنیم که فیلم را به خاطر داستان خوب یا هنرپیشه هایی که دوستشان داریم، دانلود نموده ایم، بعد از یک ماه اصلا یادمان می رود که علت دانلود چه بوده است.

بهتر است دفترچه ای داشته باشیم و در چند کلمه، یادداشتی بنویسیم که علت ذخیره یک فیلم چه بوده و چرا باید بعدا ببینیمش.

6- کلاسیک گریزی و عادت به پوسته

بسیاری تصور می نمایند که اگر فیلمی در نهایت وضوح و کیفیت صدا نباشد و در آن خبری از جلوه های ویژه یا صحنه های خاص نباشد، فیلم شایسته توجه نیست. در صورتی که ما انبوهی فیلم کلاسیک با داستان های غیرتکراری و بازی های عالی داریم که سینمای هالیوودی حاضر، قادر به تکرار آنها نیست.

ما به تصور کشدار بودن این فیلم ها یا کیفیت معمولی تصویری آنها، دانلودشان نمی کنیم.

همینجا سندرمی دیگری را ذکر می کنم که خودم به آن مبتلا هستم:

سندرم مزه دادن بریده های فیلم:

در اینستاگرام خوشبختانه پیج های زیادی هستند که مدام تکه هایی از دوبله های قدیمی را می گذارند یا مثلا به مناسبت زادروز یک هنرپیشه، 10 تکه از شاخص ترین فیلم های او را سلیقه خوبی انتخاب و درج می نمایند.

هر بار که این مطالب را می بینم با تمام وجود تمایل پیدا می کنم که همه این فیلم های را با همان دوبله ها دانلود کنم و ببینم، اما چند ساعتی که می گذرد و وقتی که خستگی کار روزانه بر من غلبه می نماید، از حس و حال، جدا می شوم.

این پیج ها شاید کاری را می نمایند که زمانی دوستان ما انجام می دادند و مثلا سر صبحی با آب و تاب می گفتند که نمی دانی دیشب چه فیلم خوبی دیدم …!

7- حجب و حیا و زیرنویس های بد

فیلم دیدن به خصوص در سال های اخیر تبدیل به یک امر شخصی شده و ما از سال هایی که همه فیلم ها و سریال ها را با خانواده می دیدم، فاصله گرفته ایم. طبیعی که متناسب با فرهنگ ایرانی، از دیدن بعضی از فیلم ها با اعضای خانواده معذوریم و متاسفانه در این میان، بعضی زیرنویس نماینده ها اصرار دارند که حتی غلیظ تر از لحن واژگان خود فیلم، دشنام ها را به اصطلاح ترجمه نمایند. بنابراین اوقاتی که قرار است با خانواده فیلمی ببینیم، به جهاتی دستمان خیلی خالی می گردد.

منبع: یک پزشک

به "سندرم هارد دیسک های پر از فیلم - 7 علت برای اینکه همواره با کمبود فیلم خوب برای تماشا روبرو هستیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرم هارد دیسک های پر از فیلم - 7 علت برای اینکه همواره با کمبود فیلم خوب برای تماشا روبرو هستیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید