سازمان ملل قبل از اینکه فاجعه رخ دهد، بیدار گردد

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی به نقل از اسپوتنیک، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان بیان کرد که کشورش تضمینی به هیچ طرف بین المللی درباره عدم بکارگیری توان هسته ای خود نداده است.

سازمان ملل قبل از اینکه فاجعه رخ دهد، بیدار گردد

وی در تبادل نظر با شبکه الجزیره قطر اضافه نمود: این یک نزاع میان دو کشور هسته ای است و اگر جنگ هسته ای میان آنها رخ دهد،دامنه ویران نماینده آن به جنوب شرق آسیا محدود نخواهد بود و همه را در بر می گیرد.

وزیر خارجه پاکستان تاکید نمود: ایالات متحده آمریکا و شورای امنیت دو طرفی هستند که توان تحرک برای حل بحران میان دو کشور هند و پاکستان درباره کشمیر را دارند. سازمان ملل باید قبل از فاجعه رخ دهد و به نقطه غیرقابل بازگشت برسد، بیدار گردد.

شاه محمود قریشی گفت: جامعه بین المللی باید به مسئولیت خود قبل از این اوضاع به مرحله بحرانی برسد، عمل کند.

وی اظهار داشت: ترامپ وعده تبادل نظر با نارندا مودی نخست وزیر هند داده است. آنچه مودی در شیکاگو انجام داد، تلاشی برای تاثیر گذاشتن بر موضع رئیس جمهور آمریکا به نفع خود و تلاشی برای باج گیری از وی بود زیرا به طور تلویحی به آنچه ترامپ می تواند از آن در انتخابات از آن استفاده کند، اشاره نمود.

قریشی بیان نمود: بعید است که ترامپ حامی مودی گردد. کدام دیوانه می تواند که حامی قاتلی باشد که حقوق غیرنظامیان را نقض می نماید و زندگی آنها را تماما از بین برده است.

این در حالی است که چندی قبلزاخاری کِک پژوهشگر و سردبیر سابق مجله امریکایی نشنال اینترست در مقاله ای نسبت به وقوع جنگ هسته ای میان هند و پاکستان هشدار داد و نوشت: خطرناکترین منطقه ای که امکان آغاز جنگ هسته ای در آن وجود دارد مرزهای مشترک هند و پاکستان استخطرناک ترین منطقه ای که امکان آغاز جنگ هسته ای در آن وجود دارد، مرزهای مشترک هند و پاکستان است. این دو کشور تاکنون پیش از دستیابی به سلاح هسته ای سه جنگ بزرگ و پس از آن نیز یک جنگ دیگر داشتند و این به غیر از درگیری های مسلحانه متعدد میان آن دو است. علت اصلی این درگیری ها نیز اختلاف دو کشور بر سر استان های جامو و کشمیر در شمال هند است که پاکستان مدعی است به این کشور تعلق دارند. از دیگر عوامل اصلی درگیری های میان هند و پاکستان آن است که توانایی های نظامی هند بسیار بیشتر از پاکستان است و در نتیجه اسلام آباد سعی دارد قدرت هسته ای خود را برای تقابل نظامی با دهلی نو به کار گیرد.

یک نشریه آمریکایی در گزارشی به آنچه بر سر ساکنان کره زمین در صورت بروز جنگ هسته ای میان هند و پاکستان خواهد آمد، پرداخته است.

نشریه علمی ساینس ادونس به سناریوی وحشتناکی که در صورت جنگ هسته ای میان هند و پاکستان با توجه به افزایش تنش میان دهلی نو و اسلام آباد، رقم خواهد خورد پرداخته و آورده است: پس از حملات هسته ای، بدترین جنگ ممکن برای بشریت آغاز می گردد و فورا 100 میلیون نفر کشته می شوند و دود سیاه ناشی از بمب های اتمی به کاهش فاجعه بار دمای هوا خواهد انجامید.

الان روبوک استاد علوم محیط زیست و اقلیم در دانشگاه راتگرز آمریکا و یکی از گردآورندگان گزارش نشریه علمی ساینس ادونس به خبرگزاری فرانسه گفت: متاسفانه احتمال جنگ وارد است زیرا هند و پاکستان بر سر کشمیر کشمکش دارند و این تشدید تنش تلفاتی هم از نظامیان دو کشور به دنبال داشته است. امیدواریم که مردم پس از این آنالیز و پژوهش قانع شوند که استفاده از سلاح هسته ای مجاز نیست زیرا سلاح کشتار جمعی است.

دانشمندانی که پژوهش و گزارش را گرد آورده اند، اعلام نموده اند: تعداد کشته شدگان به 125 میلیون نفر در صورت استفاد از بمبی به وزن 100 تُن که شش بار از بمب هیروشیما بزرگتر است، افزایش می یابد. حدود 16 تا 36 تُن دوده به اتمسفر جو در نتیجه انفجارها خواهد رسید که این مقادیر عظیم از دوده باعث جذب نور خورشید و گرمای هوا می گردد که سبب رسیدن دود به طبقات فوقانی اتمسفر می گردد که این امر قدرت رسیدن نور خورشید به زمین را حدود 20 تا 35 درصد کاهش می دهد. کاهش دما در سطح زمین حدود 2 تا 5 درجه خواهد بود. بارش باران حدود 15 تا 30 درصد کاهش می یابد و پیامدهای اصلی این فاجعه کمبود عمده مواد غذایی سالها و حتی یک دهه در سراسر جهان خواهد بود .

اسپوتنیک به نقل از برایان تون استاد دانشگاه کلرادو آمریکا آورده است: جنگ میان هند و پاکستان میزان مرگ و میر را در جهان به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. دود سیاه ناشی از انفجار مانع از رسیدن نور خورشید به زمین می گردد و درجه حرارت تا حد زیادی کاهش می یابد و نباتات دیگر نمی رویند و این بر حیات موجودات کره زمین و بشر تاثیر دارد. اگر سلاح هسته ای به کار گرفته گردد، سیاره زمین از تبعات آن از جمله بروز زمستان هسته ای شدید رنج خواهد برد.

زمستان هسته ای چیست؟

در پدیده زمستان هسته ای ابرهای غبار و دود بیشتر نور و انرژی خورشید را مسدود می نمایند و موجب کاهش شدید دمای سطح زمین میشوند. تاریکی و سرمایی که در این مرحله بر زمین حاکم می گردد، به علاوه پرتوهای رادیواکتیو، تقریبا تمام گونه های گیاهی و جانوری زمین را نابود خواهد کرد که به نوبه خود، قحطی و بیماری را برای آن دسته از انسانهای باقی مانده از انفجارهای اتمی، به همراه خواهد آورد. در همین حال، از آنجایی که دود، نور و گرمای خورشید را به خود جذب میکند، دمای لایه های بالایی تروپوسفر بالا رفته و با ایجاد وارونگی هوا موجب باقی ماندن مه دود یا smoke در لایه های پایینی خواهد شد. یک پیامد دیگر پیش بینی شده این است که انفجار اتمی میتواند موجب تشکیل اکسیدهای نیتروژن گردد که با تخریب لایه حفاظتی ازن در استراتوسفر، امکان عبور مقدار بیشتری اشعه ماورای بنفش را فراهم خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سازمان ملل قبل از اینکه فاجعه رخ دهد، بیدار گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل قبل از اینکه فاجعه رخ دهد، بیدار گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید