توسعه همکاری علمی ایران و ترکیه باعث رشد علم دنیا اسلام می گردد

به گزارش وبلاگ مقاله های تخصصی به نقل از وزارت علوم، عطاءالله کوهیان در رابطه با اهمیت برنامه مشترک حمایت از طرح های پژوهشی با ترکیه، گفت: با توجه به رتبه عالی ایران و ترکیه از لحاظ علمی در کشورهای دنیا اسلام، گسترش و توسعه همکاری علمی و فناوری میان دو کشور باعث رشد علم در دنیا اسلام خواهد شد.

توسعه همکاری علمی ایران و ترکیه باعث رشد علم دنیا اسلام می گردد

معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه حمایت از طرحهای پژوهشی ایران و ترکیه به تعمیق روابط محبت آمیز دو کشور یاری شایانی نموده و به توسعه مالی و فرهنگی منجر خواهد شد.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که دیپلماسی علمی همیشه و تحت هر شرایطی یکی از ابزارهای کارآمد در نزدیکی ملتها از هر نژاد و کشور به همدیگر هست. به طوری که امکان شناسایی قابلیت های طرفین و در نتیجه هم افزایی ها در چارچوب همکاری های علمی دو طرفه مهیا خواهد شد.

کوهیان در ارتباط با شکل گیری نخستین فراخوان طرح پژوهشی مشترک ترکیه و ایران در چارچوب برنامه TUBITAK-MSRT Joint Call 2020 توسط سازمان پژوهش و فناوری ترکیه توبیتاک و این مرکز گفت: دانشگاه تبریز به عنوان مسئول کارگروه همکاری های علمی با کشور ترکیه، پیگیری مفاد تفاهم نامه منعقده وزارت عتف با توبیتاک در آذر 1396 را در دستور کار قرار داد. با مطالعه این موضوع و برنامه های متنوع توبیتاک و با توجه به سوابق حمایت از طرحهای پژوهشی علمی وفناورانه مشترک محققان کشور ترکیه با کشورهای مختلف توسط این سازمان، تصمیم به همکاری فعالانه با توبیتاک گرفته شد.

معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم افزود: هماهنگی اولیه جهت برپایی نشست پروفسور حسن ماندال، رئیس توبیتاک و دکتر سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، توسط دانشگاه تبریز و مدیریت همکاری های علمی و بین المللی این دانشگاه انجام شد که در تاریخ 26 اسفند 97 تحقق یافت.

وی همچنین در رابطه با نحوه دریافت طرح های مشترک و داوری آنها گفت: مشخص عناوین تحقیقاتی جهت اعلام اولین فراخوان طرحهای پژوهشی بعد از حصول توافق در نشست تبریز و نیز راه اندازی سامانه های بارگذاری طرحها با هماهنگی طرفین، توسط دانشگاه تبریز و با نظارت وزارت عتف انجام گرفت و فراخوان در تیر 98 به طور همزمان توسط طرفین اعلام شد و 164 طرح توسط دبیرخانه طرفین دریافت و وارد مرحله داوری شدند. داوری ها به طور مجزا توسط دو طرف انجام گرفت.

وی در این زمینه گفت: در کشور ایران داوری ها توسط محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور انجام شد. توبیتاک نیز با استفاده از پایگاه اطلاعاتی داوران خود به انجام فرایند داوری پرداخت و خوشبختانه داوری ها طبق برنامه زمانبندی مورد توافق، در هر دو طرف به اتمام رسید که نتایج داوری های طرفین دارای قرابت بسیار خوبی بود که نشان از نزدیکی معیارها و دیدگاههای داوران ایرانی و ترکیه ای بود.

کوهیان در ارتباط نحوه تعلق یاری هزینه 400 میلیون ریالی ایران به ازای هر طرح، گفت: این حمایت با مشارکت دانشگاههای مجری یعنی دانشگاههای محققین ایرانی که طرح آنها جزو طرحهای منتخب فراخوان بوده است و بر اساس برون داد پیش بینی شده طرح اعم از مقاله و یا محصول به طور تدریجی انجام خواهد شد.

استقبال از طرح های مشترک فراخوان طرح پژوهشی ترکیه و ایران

معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی ایران در رابطه با استقبال محققان دو کشور از این فراخوان گفت: استقبال از فراخوان به قدری خوب بود که مجدداً تاریخ دریافت پروپوزال در هر دو طرف تمدید شد. که البته با توجه به همسایگی با کشور ترکیه و مناسبات خوب علمی و فرهنگی و نیز سهولت رفت و آمد انتظار استقبال خوب از این برنامه را داشتیم.

امکان گسترش همکاری های علمی با حضور وزارت بهداشت ایران

معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی ایران در زمینه ادامه همکاری های علمی دو کشور در حوزه علمی و فناوری گفت: مناسبات علمی و فرهنگی قوی بین دو ملت ایران و ترکیه همیشه بستر مناسبی برای همکاریهای دانشگاهی و علمی فراهم نموده است که باید به بهترین شکل از آن بهره برداری کرد.

کوهیان بیان نمود: امید است در آینده نزدیک فراخوان دوم طرحهای پژوهشی مشترک ایران و ترکیه را با وارد کردن بخش علوم پزشکی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، و بخش تحقیقاتی آن وزارت یعنی نیماد (NIMAD) و نیز معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، اعلام گردد که در این صورت امکان مشارکت طیف گسترده تری از محققین ایرانی در این برنامه و نیز حمایتهای بیشتر فراهم خواهد شد که در این صورت باید از توبیتاک نیز درخواست افزایش تعداد طرحهای مورد حمایت را کرد.

وی در انتها گفت: امیدوارم علاوه بر تداوم حمایت از طرحهای پژوهشی مشترک ایران و ترکیه، دانشگاه تبریز بتواند در خصوص دوره های آموزشی مشترک بین دانشگاه های ایرانی و ترکیه ای هم گامهای موثری بردارد. هم اکنون وزارت عتف با تفویض اختیار به دانشگاههای عظیم ایران این امکان را بسیار تسهیل نموده که امید میرود سازمان آموزش عالی ترکیه (YÖK) نیز با اعمال سیاست های تسهیل نماینده موجبات برپایی دوره های آموزشی مشترک را برای دانشگاه های کشور ترکیه مهیا سازد. در اینصورت پیوندهای عمیق دانشگاهی و فرهنگی بین دو کشور برقرار خواهد شد.

دانشگاه تبریز در راستای وظیفه ملی برای همکاری علمی ایران و ترکیه کوشش کرد

سعید شجاعی، مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز نیز در این زمینه گفت: تفاهم نامه مذکور پیشتر به امضا رسیده بود، اما هنوز عملیاتی نشده بود، دانشگاه تبریز در راستای وظیفه ملی به عنوان مجری همکاری های علمی ایران و ترکیه با توبیتاک مذاکره انجام داد که آن ها نیز این موضوع استقبال کردند.

شجاعی با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از فرخوان مذکور شد، گفت: مهلت ثبت نام فراخوان سه ماه بود، اما با توجه به استقبال بالا از آن این مهلت را 3 ماه تمدید کردیم. در عرض حدود 6 ماه بیش از 164 محقق ایرانی و ترک توانستند در این زمینه شراکت شروع نمایند. این خود امر مهمی در توسعه روابط علمی محققین دو کشور است.

وی در خصوص سطح مشارکت دانشگاه های ایران در این طرح گفت: مقرر شد یک محقق از طرف دانشگاه ایران و یک محقق نیز از دانشگاه های ترکیه با هم برنامه ریزی نمایند. تمامی افراد شرکت نماینده از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی نیز نظر وزارت علوم ایران هستند. 22 طرح از دانشگاه های مناطق مختلف از شمال، شمال غرب، اصفهان و تهران به طور مشترک با دانشگاه های ترکیه نهایی شدند. حضور دانشگاه های ایران از لحاظ حوزه جغرافیایی نیز در سطح مطلوبی واقع شده است.

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز در ارتباط ادامه همکاری ها گفت: امیدواریم فراخوان دوم علی رغم تمامی سختی های بودجه ای و بیماری کرونا در امسال اعلام کنیم.

به دنبال اعلام نخستین فراخوان طرح پژوهشی مشترک ترکیه و ایران در چارچوب برنامه TUBITAK-MSRT Joint Call 2020 توسط سازمان پژوهش و فناوری ترکیه (توبیتاک) و مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران 134 طرح وارد مرحله نهایی شده که از این میان 22 طرح مشترک اجرایی خواهند شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "توسعه همکاری علمی ایران و ترکیه باعث رشد علم دنیا اسلام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه همکاری علمی ایران و ترکیه باعث رشد علم دنیا اسلام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید